Wiadomości branżowe

Marki Godne Zaufania – Wyniki badania European Trusted Brands 2009

Już po raz dziewiąty europejscy konsumenci wybrali marki, które darzą największym zaufaniem. Tegoroczna edycja badania European Trusted Brands pokazała m.in., że wśród Europejczyków nieprzerwanie największym zaufaniem cieszą się marki Nokia i Nivea. Marki wskazane przez polskich respondentów zostaną nagrodzone Złotym i Kryształowym Godłem European Trusted Brands 2009. Nagrody zostały wręczone podczas uroczystej Gali, która odbyła się 21. kwietnia w Warszawie.

Wyniki badania European Trusted Brands, po raz kolejny pokazały jak ważna w kwestii zaufania jest dla Europejczyków tradycja marki i jej znajomość. Niezmiennie od lat marki Nokia i Nivea wskazywane są jako godne zaufania we wszystkich krajach objętych badaniem European Trusted Brands. Również w tym roku marki te zostały wybrane jako godne zaufania w kategorii telefon komórkowy i kosmetyki do pielęgnacji skóry we wszystkich 16 krajach. Marka Visa zwyciężyła w kategorii karta kredytowa w 14 krajach, a marka Canon w kategorii aparat fotograficzny/kamera w 13 krajach. W kategorii płatki śniadaniowe marka Kellogg’s wygrała w 10 krajach.

We wszystkich 16 krajach objętych badaniem European Trusted Brands 2009 respondenci wskazywali marki godne zaufania w 20 kategoriach globalnych, wspólnych dla wszystkich krajów. Dodatkowo, co roku marki wskazywane są również w kategoriach lokalnych. W tym roku w polskiej edycji badania lokalnych kategorii było 12.

Wśród marek, które zwyciężyły w tegorocznej edycji badania European Trusted Brands są takie, które w gronie laureatów są nieprzerwanie od początku badania. Ale są też marki, które w gronie laureatów pojawiają się po raz pierwszy. To pokazuje życie rynku i zmiany w wyborach konsumenckich a także efekty pracy i budowania relacji z klientami przez zwycięskie marki. Serdecznie gratulujemy wszystkim markom godnym zaufania i osobom, które przyczyniły się do ich sukcesu – mówi Bożena Chmielarczyk, Dyrektor Generalna wydawnictwa Reader’s Digest, organizatora badania.

Złote i Kryształowe Godła European Trusted Brands 2009 dla marek godnych zaufania – wybory polskich konsumentów

W 20 kategoriach globalnych największe zaufanie polskich konsumentów zdobyły marki: Volkswagen (Samochód), Amica (Duże urządzenie AGD), Toshiba (Komputer osobisty), Nokia (Telefon komórkowy), Plus (Operator telefonii komórkowej), Canon (Aparat fotograficzny/kamera), Orbis Travel (Biuro podróży), PKO BP (Bank), Visa (Karta kredytowa), PZU (Towarzystwo ubezpieczeniowe), Neostrada TP (Firma internetowa), Orlen (Stacja benzynowa), Centrum (Witaminy), Apap (Środek przeciwbólowy), Gripex (Lek na przeziębienie), L’Oréal Paris (Kosmetyki do pielęgnacji włosów), Avon (Kosmetyki zapachowe i kolorowe), Nivea (Kosmetyki do pielęgnacji skóry), Vizir (Proszek do prania), Nestlé (Płatki śniadaniowe).

W 12 kategoriach lokalnych, największym zaufaniem polskich konsumentów obdarzone zostały następujące marki: TVN (Stacja telewizyjna), Pioneer Pekao (Fundusz inwestycyjny) Winiary (Producent żywności), Olej Kujawski (Olej jadalny/margaryna), Mlekovita (Przetwory mleczne), Dr. Oetker (Ciasta/desery), Lipton (Kawa/herbata), Żywiec Zdrój (Sok/woda), Naturell (Suplement diety), Herbapol Lublin (Preparat ziołowy/na witalność), Blend-a-Med (Pasta do zębów), Domestos (Środek czystości). Marki te otrzymają nagrodę Złote Godło European Trusted Brands 2009.

Oprócz Złotego Godła każdego roku przyznawane jest również Kryształowe Godło European Trusted Brands 2009. Nagrodę tę otrzymują marki, które w badaniu uzyskały najwyższe notowania w czterech kryteriach: jakość, wartość w stosunku do ceny, silny wizerunek, znajomość potrzeb klienta.

W dziewiątej edycji badania European Trusted Brands Kryształowe Godła w 20 kategoriach globalnych otrzymają marki: Mercedes-Benz (Samochód), Electrolux (Duże urządzenie AGD), LG (Komputer osobisty), Sony Ericsson (Telefon komórkowy), ERA (Operator telefonii komórkowej), Sony (Aparat fotograficzny/kamera), Itaka (Biuro podróży), ING Bank Śląski (Bank), MasterCard (Karta kredytowa), Commercial Union (Towarzystwo ubezpieczeniowe), Allegro (Firma internetowa), Shell (Stacja benzynowa), Vigor (Witaminy), Ibuprom (Środek przeciwbólowy), Aspirin C (Lek na przeziębienie), Head & Shoulders (Kosmetyki do pielęgnacji włosów), Yves Rocher (Kosmetyki zapachowe i kolorowe), Garnier (Kosmetyki do pielęgnacji skóry), Persil (Proszek do prania), Nestlé (Płatki śniadaniowe).

W 12 kategoriach lokalnych, zdobywcami kryształowych statuetek zostały następujące marki:  TVN (Stacja telewizyjna), ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA (Fundusz inwestycyjny), Winiary (Producent żywności), Rama (Olej jadalny/margaryna), Danone (Przetwory mleczne), E. Wedel (Ciasta/desery), Jacobs (Kawa/herbata), Tymbark (Sok/woda), Naturell (Suplement diety), Biovital (Preparat na witalność), Elmex (Pasta do zębów), Cif (Środek czystości).

W tym roku po raz pierwszy w historii badania European Trusted Brands respondenci wskazywali również marki, które ich zdaniem cieszą się najlepszą opinią w dbaniu o ochronę środowiska. Marki te zostały wskazane w 10 kategoriach. Tytuły Marek Najbardziej Przyjaznych Środowisku otrzymały: LOT (Linia Lotnicza), Toyota (Samochód), PKO BP (Bank), Orlen (Stacja benzynowa), Tesco (Sieć supermarketów), Vizir (Proszek do prania), Domestos (Detergent / Środek czyszczący), Amica (Urządzenie AGD), McDonald’s (Fast Food), Duracell (Baterie do urządzeń elektrycznych).

European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands przyczynia się także do pogłębienia charakterystyki typowego Europejczyka. Pozwala na poznanie nastrojów społecznych mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze życie.

Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 r. Co roku kontynuowane jest w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – dziewiąta już edycja badania – została przeprowadzona w 16 krajach europejskich.  Kraje, które objęte tegoroczną edycją to: Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja Węgry i Wielka Brytania. Wzięło w niej udział 23 287 respondentów, w tym 844 Polaków.
Badanie realizowano metodą ankiety pocztowej w okresie sierpień – wrzesień 2008 r. Respondenci zostali wybrani spośród 4-milionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Próba ustalona na podstawie selekcji i wyników badania odzwierciedlała zróżnicowanie demograficzne każdego z krajów.

 

Similar Posts