Polacy wysoko cenią społeczną odpowiedzialność marek

Teaser

Jak pokazują wyniki 13. edycji badania European Trusted Brands przeprowadzonego przez Reader?s Digest, Polacy cenią marki odpowiedzialne społecznie. Aż 70% polskich ankietowanych twierdzi, że jest to istotny czynnik, mający wpływ na decyzje zakupowe.

Już nie tylko wizerunek marki, jej pozycja na rynku, czy jakość produktów są dla konsumenta kryteriami do wskazania marki godnej zaufania. Coraz częściej przed markami stawiane są takie wyzwania, jak odpowiedzialność społeczna czy zrównoważony rozwój. To, czy firma inwestuje w zasoby ludzkie, działa na rzecz ochrony środowiska lub ma pozytywne relacje z interesariuszami ma dla nas coraz większe znaczenie, zarówno przy wyborze dóbr luksusowych, jak i artykułów pierwszej potrzeby.

? Polacy są bardziej wymagający wobec marek niż reszta Europejczyków. By wzbudzić zaufanie, muszą one spełnić wiele kryteriów. Jednym z nich jest społeczna odpowiedzialność. O ile w 12 krajach, które wzięły udział w sondażu średnio 59% respondentów uważa to kryterium za istotne, to w Polsce odsetek ten sięga aż 70. Otwarte oczywiście pozostaje pytanie, w jaki sposób przekonać konsumentów, że marka rzeczywiście spełnia warunek odpowiedzialności społecznej. Łatwiej dowieść, że nie spełnia, pokazując np. złe traktowanie pracowników zatrudnionych przy produkcji, jak było w przypadku głośnej sprawy zawalenia się fabryki
w Bangladeszu, w której szyto ubrania także polskiej marki. ? komentuje wyniki prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

Średnio w Europie 27% ankietowanych uważa, że odpowiedzialność społeczna istotnie wpływa na zaufanie do marki i ? w konsekwencji ? na decyzje zakupowe. 32% twierdzi, że jest ono dość ważne, 7% ? nie bardzo ważne, zaś jedynie 5% uważa ten aspekt za w ogóle nieważny. W Europie najwyższy odsetek osób, które cenią ten element filozofii firmy, jest w Słowenii (74%), Rumunii (71%) oraz Polsce (70%). Najrzadziej na społeczną odpowiedzialność marek zwracają uwagę Niemcy (32%) oraz Szwajcarzy (36%).

***

European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest miesięcznik Reader?s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.

Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.

Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.

W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet.

Wyniki badania European Trusted Brands są podstawą do przyznania nagród ? Złotego i Kryształowego Godła ? zdobycie jednej statuetki nie wyklucza możliwości otrzymania drugiej. Złote Godło to nagroda w kategorii ilościowej, w której respondenci spontanicznie wskazują najbardziej godną zaufania markę. Kryształowe Godła przyznawane są w kategorii jakościowej, w której marki oceniane są przez badanych w 5 kryteriach: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczna odpowiedzialność.

Źródło Reader's Digest. Dostarczył netPR.pl
Authors

Related posts

Top