Białystok najweselszym miastem w Polsce. Reader?s Digest zbadał nasze poczucie humoru.

Białystok, tuż za nim Łódź i Gdańsk, Kraków remisuje z Warszawą, a Wrocław zamyka stawkę – takie są wyniki primaaprilisowego sondażu przeprowadzonego przez miesięcznik Reader’s Digest w 7 dużych miastach Polski.

W każdym z nich proszono 30 przypadkowych przechodniów, by w dowolny sposób rozśmieszyli redakcyjnego ankietera i powiedzieli, co sądzą o poczuciu humoru. Choć test nie miał ambicji naukowych, przepytano dokładnie tyle samo mężczyzn i kobiet, tyle samo młodych osób, w wieku średnim i starszych oraz zastosowano precyzyjną punktację.

Większość z 210 ankietowanych jest zgodna „bez poczucia humoru nie da rady”. Ale tylko 24% podjęło rzuconą przez Reader’s Digest rękawicę i usiłowało powiedzieć lub zrobić coś śmiesznego. Zdarzyła się pięść wciśnięta do ust, scenki odegrane jak w kabarecie i wystawianie na próbę poczucia humoru ankieterów (oświadczyny damy przedwojennej daty).

Kto jest bardziej skory do żartów? Okazało się, że płeć nie ma większego znaczenia. A wiek? Ciekawe – częściej dowcipkują młodzi i starsi, wiek średni wypadł najsłabiej. Warto się nad tym zastanowić i trochę postarać, bo jak twierdzą naukowcy i samozwańczy teoretycy – poczucie humoru dodaje odwagi, to klucz do uporania się z problemami, zdobywania przyjaciół i sukcesu.

Mieszkańcy zwycięskiego Białegostoku potrafią się śmiać z samych siebie i chętnie cytują dowcipy o Chucku Norrisie, łodzianie bawią się cytatami z filmu „Lejdis”, a warszawiaków, nieco zamkniętych w stołecznej skorupie, trzeba najpierw rozbroić, by uwolnili swoje poczucie humoru. Krakowianie okazali się najbardziej żywiołowi – tu reakcje były najbardziej skrajne – co jeden uzbierał w punktacji za dowcip, to inny roztrwonił niegrzeczną odmową.

Podobny sondaż przeprowadziły redakcje Reader’s Digest w 5 innych europejskich krajach. Najbardziej skłonni do dowcipów okazali się Chorwaci, a nas przed ostatnim miejscem uratowała powściągliwość Finów. Wydawałoby się, że im dalej na południe, im więcej słońca, tym weselej. Ale Brytyjczycy – z typowym dla nich poczuciem humoru – wszystko skomplikowali i znaleźli się na całkiem wysokiej pozycji. Wiedzą, co dobre.

Reader’s Digest to najpopularniejszy magazyn na świecie, który co miesiąc trafia do niemal 80 milionów czytelników w ponad 60 krajach. Ukazuje się w 50 lokalnych wydaniach i 21 językach. Jest częścią działalności The Reader’s Digest Association, Inc., światowego wydawnictwa, które jest liderem marketingu bezpośredniego, a zajmuje się książkami, nagraniami muzyki, wideo i publikacjami w Internecie. Adres strony internetowej wydania amerykańskiego to: www.rd.com, wiele loklanych redakcji też ma swoje strony internetowe, adres polskiej to: www.digest.com.pl Strona wydawnictwa: www.rda.com

Więcej na temat sondażu Reader’s Digest w załączonym pliku pdf z artykułem z numeru kwietniowego miesięcznika.

Authors

Related posts

Top