Czy w naszych czasach można liczyć na uczciwego znalazcę? Jak wypadli w teście Reader?s Digest mieszkańcy różnych stron świata.

Tyle się mówi o tym, że ludzie są coraz mniej uczciwi. Redaktorzy miesięcznika Reader’s Digest postanowili to sprawdzić. „Zgubili“ 960 telefonów komórkowych w 32 miastach na całym świecie. Co stwierdzili?


– Nasze odkrycia zaskoczyły nas i zaintrygowały – mówi Conrad Kiechel, wiceprezes ds. Międzynarodowych Wydań Reader’s Digest.
– W niemal każdym mieście, w którym test był prowadzony, niemal połowa komórek została zwrócona. I choć ludzi na pewno kusiło, by zatrzymać sobie telefon, a zwrot wymagał poświęcenia czasu, w sumie oddano 68% aparatów.

Ludzie okazali się najuczciwsi w najmniejszym testowanym mieście, słoweńskiej Lublanie – tylko jedna komórka z 30 musiała tam zostać spisana na straty. Czy wielkie metropolie mają szansę równać z takim wynikiem? Najwyraźniej tak, bo Toronto zajęło drugie miejsce – tam przepadły tylko 2 telefony. W Warszawie, mimo pesymistycznych wizji, okazało się, że ludzie – poza „zawodowcami“ w polowaniu na cudzą własność – są pomocni i uczciwi. Komórkę zwrócił nawet bezdomny wynędzniały 30-latek na Poczcie Głównej. Z 30 zgubionych wróciły tu aż 23 telefony.

Wszędzie na świecie reporterom nie rokowano wielu krzepiących chwil – bo „uczciwość odeszła do lamusa“, bo „sytuacja ekonomiczna jest ciężka“… Tymczasem test wykazał, że ludzie są uczciwsi niż sądzimy. A na pokusy młodzi niekoniecznie są bardziej podatni niż starsi. Siwowłosa para w Meksyku porwała telefon, za to przywódca paczki ciemnoskórych chłopaków z nowojorskiego Harlemu zadał sobie trud, by oddać zgubę.

Co kieruje uczciwymi znalazcami? Wielu pamięta, jak było im przykro, kiedy sami coś stracili. Chcieli oszczędzić zmartwienia innym. Wielu mówiło, że postępować uczciwie nauczyli ich rodzice. Niektórzy korzystali też teraz z okazji, by dać dobry przykład swoim dzieciom. Ale nie zawsze. W Amsterdamie pewnemu 10-latkowi udało się ubłagać rodziców, by pozwolili mu zachować komórkę.
Przykro było obserwować z oddali tę scenę.
A Wy, gdybyście zobaczyli dzwoniącą, samotną, nowiutką komórkę – co byście zrobili?
Uwaga, to może być test…

Reader’s Digest to najpopularniejszy magazyn na świecie, który co miesiąc trafia do niemal 80 milionów czytelników w ponad 60 krajach. Ukazuje się w 50 lokalnych wydaniach i 21 językach. Jest częścią działalności The Reader’s Digest Association, Inc., światowego wydawnictwa, które jest liderem marketingu bezpośredniego i wydawcą książek, zestawów muzycznych, kolekcji filmów wideo i publikacji w Internecie. Adres strony internetowej wydania amerykańskiego to: www.rd.com, adres polskiego oddziału to: www.digest.com.pl Strona wydawnictwa: www.rda.com

Authors

Related posts

Top